Vision Group

Kalastustuotteita voi myös lähestyä rohkeammin ja rennommin, sanoo Vision Groupin toimitusjohtaja Juha Koivu.

yritystarinoita


Perhokalastusyritys panostaa laatuun ja rentouteen

Hyvinkää on kuuluisa vähävetisyydestään. Se ei kuitenkaan estä sitä, että kaupungista löytyy perhokalastusalan yritys Vision Group, jolla on asiakkaita kymmenissä maissa.

Vision Groupin juuret ulottuvat 1980-luvulle. Silloin perustettiin OPM International Oy, joka on kaikenlaiseen urheilukalastukseen ja veneilytarvikkeisiin erikoistunut maahantuonti- ja tukkuliike.

Hyvinkäälle yritys siirtyi vuonna 2011.

– Ajan myötä huomasimme, että meillä on paljon osaamista perhokalastuksesta. Lähdimmekin panostamaan siihen yhä enemmän, kertoo toimitusjohtaja Juha Koivu.

Jo OPM:n aikana alettiin kehittää perhokalastukseen omaa Vision-brändiä. Lopulta se päätettiin eriyttää omaksi yrityksekseen. Syntyi Vision Group Oy.

"Hyvinkäällä on isoja yrityksiä ja se vaikuttaa niin, että moni asia onnistuu myös pienemmille yrityksille".

Taustalla oli yksi havainto. Perhokalastusala oli vahvasti amerikkalaisten merkkien hallitsema. Voisitko eurooppalaiseen makuun rakentaa aivan uudenlaisen brändin?

– Täällä Euroopassa vaatimustaso tuotteiden laadun kohdalla on toisenlainen. Kalastustuotteita voi myös lähestyä rohkeammin ja rennommin, ne voivat näyttääkin enemmän ajan hengen mukaiselta.

Markkinarako löytyi ja Vision tuotteita myydään nyt 34:ssä maassa ympäri maapallon.

– Yrityksessämme on töissä muutama henkilö, jotka suunnittelevat tuotteita. Käytämme niiden valmistamisessa eri puolilla maailmaa olevia tehtaita. Joku osaa tehdä perhovapoja, ja joku taas kahluuhousuja, Koivu selventää.

Vision Groupin liikevaihdosta noin 90 % tulee Euroopasta. Suomen osuus on noin 15-18 %.

– USA:n markkinat ovat valtavan laajat, mutta sinne on hyvin vaikea päästä.

Perhokalastus sopii kaikille

Juha Koivun mukaan perhokalastus on aikaisemmin mielletty hiukan elitistiseksi touhuksi, mutta tilanne on muuttunut.

– Sille on käynyt vähän samoin kuin golfille. Molemmat ovat nykyisin ihan kansanlajeja. Nuoriakin harrastajia löytyy.

"Arvostetaan sitä, että ollaan luonnossa ja lähellä omaa kotiseutua".

Vision tavoittelee sitä, että ihmiset perhokalastaisivat myös muualla kuin perinteisillä lohi- ja taimenjoilla. Eteläsuomalaisilla on niiden äärelle usein pitkä matka.

– Kerromme ihmisille, että perholla voi napata vaikkapa haukea hiukan mutaisessa Vantaanjoessa.

Virveli- ja perhokalastuksen yksi ero on siinä, että edellisessä käytetään apuna yhä enemmän erilaista teknologiaa.

Perhokalastuksessa kännykällä tai tietokoneella ei sen sijaan ole minkäänlaista roolia.

– Lajille antaa käsityöläisyyden makua myös perhosidonta, jossa kilpaillaankin. Perhonsidontaa tehdään yleensä talvisin, jolloin ei kalasteta.

Korona alalle kuin lottovoitto

Juha Koivu huomauttaa, että pandemia-aika synnytti perhokalastukseen varsinaisen buumin. Myös Vision Groupin liikevaihto nousi selvästi.

– Ei voinut matkustella mutta vapaa-aikaa ja rahaa oli. Kaikki mikä liittyi luontoon, meni erittäin hyvin kaupaksi. Kalastuskin kaikissa muodoissaan sai poikkeusajasta äärettömän piristysruiskeen.

"Tämä on kiva paikka asua ja myös yrittää".

Koronan tuoma nousu liikevaihdossa on jonkin verran laskenut, mutta pandemiasta jäi myös pysyvämpiä vaikutuksia. Veto luontoon jäi monelle pysyväksi.

– Myös nyt päällä olevat kriisit edesauttavat sitä, että ihmiset tykkäävät turvallisista harrastusvaihtoehdoista. Arvostetaan sitä, että ollaan luonnossa ja lähellä omaa kotiseutua.

Vision Groupin toimitusjohtaja on huomannut tietyn lainalaisuuden. Mitä huonommin yleisesti menee, sitä paremmin kalastustarvikkeet menevät kaupaksi.

– Silloin autoa ei vaihdeta ja muutkin isot investoinnit jätetään ehkä tekemättä. On kuitenkin helppoa ostaa muutamalla satasella ihan kelvolliset kalastusvehkeet.

”Hyvinkäällä näkyy taivas”

Juha Koivu on aikaisemmin asunut Järvenpäässä ja Tuusulan Kellokoskella. Työmatka lyheni, kun perheen osoite vaihtui Hyvinkään keskustaan pari vuotta sitten.

– Tämä on kiva paikka asua ja myös yrittää. Hyvinkäällä on isoja yrityksiä ja se vaikuttaa niin, että moni asia onnistuu myös pienemmille yrityksille.

"Ajan myötä huomasimme, että meillä on paljon osaamista perhokalastuksesta". 

Vision Group käyttää mahdollisuuksien mukaan hyvinkääläisiä alihankkijoita.

– Hyvinkääläinen yritys tuottaa markkinointimateriaaliamme ja paikallinen työkeskus auttaa erilaisissa pakkaustöissä.

Koivu uskoo uuden kotikaupunkinsa kasvupotentiaaliin. Hän on jopa vakuuttunut siitä, että Hyvinkää tulee jollakin aikavälillä olemaan ”uusi Järvenpää”, siis selvästi kasvava kaupunki.

– Olisi hienoa, jos Hyvinkäällä kuitenkin olisi selkärankaa olla omanlaisensa kaupunki, eikä vain tavoitella runsaasti lisää asukkaita ja monumentaalista keskustaa. Paikkakunnistahan muistetaan ne, joissa on jotakin erityistä.

Koivu näkee kotikaupunkinsa yhtenä isona valttina vihreyden.

– Pidän myös siitä, että täällä keskustaa ei ole rakennettu tukkoon ja vain ylöspäin. Hyvinkäällä näkyy taivas.

Juha Koivu.jpg
Kuvassa: Juha Koivu

Kotisivut: visionflyfishing.com/

Teksti ja kuvat Vesa Keinonen
Etusivun kuva Viljami Huhtala


#elinvoimainen #elämyskaupunki #businesshyvinkää #yritystarinoita @Hyvinkääncity

>> Lisää yritystarinoita

Päivitetty 18.4.2024